Menu

Co je nového?

Jak na dobrý zrak: Stačí jíst hodně mrkve?

Sdílení
Foto: Pexels, Pixabay

Věděli jste, že se každý rok slaví Světový den zraku? Ten letos připadá na 13. října a má společnosti připomínat, jak důležité je o zrak pečovat. Téměř každý se během svého života setká s některou formou oční vady, proto se vyplatí nezanedbávat prevenci a správnou péči. Například síť optik s luxusními brýlemi OpticLab po celý rok nabízí měření zraku zcela zdarma.

reklama

Vyhrožovali vám někdy rodiče, že když nebudete jíst mrkev, budete muset začít nosit brýle? Možná tušíte, že i když jste všechnu mrkev vždy nakonec snědli, hrozba to byla přinejmenším podezřelá. Má to ale svůj důvod.

Mrkev je bohatá na beta karoten, který naše tělo dokáže přeměnit na vitamin A – ten je nezbytný pro zdravý zrak. K dobrému vidění nám ho ale stačí jen malé množství. Pokud jste tedy netrpěli jeho vyloženým nedostatkem, neměly mrkve, které jste v dětství snědli navíc, na váš zrak skoro žádný vliv.

To ale neznamená, že byste měli svou stravu zanedbávat, pestrý jídelníček totiž může snížit riziko určitých očních vad.

reklama

Mrkev

Co dělat, abyste si udrželi zdravý zrak?

Nechte si poradit od odborníků. I když si myslíte, že nemáte se zrakem žádný problém, návštěva očního lékaře nebo optometristy je tím jediným způsobem, jak si vaši domněnku potvrdit. Řada pacientů si například nemusí až do samotného vyšetření uvědomit, že s brýlemi či kontaktními čočkami vidí o trochu lépe. A že právě drobný zrakový nedostatek může stát například za častými migrénami a zvýšenou únavou. Ostatně oční lékaři doporučují i preventivní přeměření zraku minimálně jednou ročně.


V práci a na dovolené

Pozor na modré světlo. V dnešní době je téměř nemožné netrávit čas před monitorem počítače, televize nebo displejem mobilních telefonů. A to ať už kvůli práci či zábavě.

Abyste předešli unaveným či namáhaným očím a bolestem hlavy, zkuste si pořídit brýle s filtrem proti modrému světlu, které má negativní vliv například i na kvalitu vašeho spánku.

Investujte také do slunečních brýlí. Trávit čas venku na slunci je v rozumné míře prospěšné, nicméně i během procházky či sportování je třeba vaše oči chránit před UV zářením. To totiž dokáže proniknout skrz oko k oční čočce a způsobit řadu nepříjemných onemocnění jako šedý zákal. Ideální volbou jsou proto kvalitní sluneční brýle, které odráží 99–100 % UVA a UVB záření.

reklama

One comment

  • Mgr. Regina Chlumská

    11. 10. 2022 - 13:28

    Ráda bych přidala či spíše vyvrátila ještě jeden mýtus – že je lepší nenosit brýle, aby oči tzv. nezlenivěly a že je možné si špatnými brýlemi zkazit oči. Celý proces vidění je otázkou toho, že mozek interpretuje obraz, který vzniká na sítnici (kde jsou světločivé elementy). A protože má mozek neuvěřitelnou schopnost adaptace, je schopen si zvyknout na kvalitní, ostrý či naopak nekvalitní, neostrý obraz. Proto člověku přijde, když začne nosit brýle, že bez nich najednou vidí hůř, než jak se mu zdálo, než je začal nosit. Ale neznamená to, že by se tím oči nějak “zkazily”, jen jsme do mozku poslali jinou informaci, na kterou se adaptoval.

    Odpovědět

Napište váš názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Využíváme Akismet k redukci spamu. Zjistěte více.

Přidat na Seznam.cz
Nahoru