Menu

Co je nového?

Pražský Karlín bude zdobit obří murál Michala Škapy

Sdílení

Michal Škapa aka Tron aktuálně dokončuje v rámci výstavy Wall Street ve Ville Pellé a stejnojmenného street art festivalu murál v pražském Karlíně. Velkoformátová malba s názvem Vesmír Medůz vzniká v Křížíkově ulici a bude zdobit celou boční fasádu domu č. 61. a oživí tak nevzhlednou proluku.

reklama

„Murál v Karlíně jsem plánoval dlouho a jsem rád, že vyšel v této skvělé lokalitě. Schovaný v proluce mezi domy náhle překvapí kolemjdoucí. Zobrazuje dva světy, které se ve své kráse přibližují. Mikrokosmos podmořských hlubin a makrokosmos, vesmír. Medúzy, úžasní těžko uchopitelní tvorové se noří z hlubin ve své barevné kráse, jsou světlem ve tmě,“ vysvětluje jeden z nejrespektovanějších současných českých umělců Michal Škapa, který začínal jako writer a autor graffiti.


Vesmír medůz v Karlíně

Tvorbu Michala Škapy a dalších významných zástupců domácí street art a graffiti komunity jako jsou Jan Kaláb (Point), Jakub Matuška (Masker) nebo Ondřej Vyhnánek (X-Dog) je možné do 7. srpna vidět na společné výstavě Wall Street ve Ville Pellé. Většina prezentovaných umělců již vyměnila zdi ulice za stěny galerií a výstava tak nabízí jedinečný pohled na jejich další umělecký vývoj.

reklama

Michal Škapa aka Tron postupně prošel nejzásadnějšími uskupeními své doby, ať už to byla oldschoolová DSK crew, nebo provokativní a ironičtí CAP, a stal se jedním z lídrů celé scény. Jeho záběr je široký a sahá od velkých pieců, realizací v architektuře, přes grafický design po site-specific instalace a neonové objekty.

Jednu jeho malířskou polohu tvoří dynamické strukturální kompozice, které vycházejí z písma jako abstraktního znaku, druhou tzv komprese – precizní kombinovanou technikou malované zaměřené na urbánní struktury. V poslední době se vrátil k malování ve veřejném prostoru a vytvořil sérii velkoformátových muralů, které doslova změnily tvář Prahy. Zásadní je především 350 metrový malovaný projekt KOSMOS v blízkosti přistávací dráhy na letiště Václava Havla. Jako první writer vystavoval samostatně v kultovní Galerii Václava Špály. Podle J&T Banka artindex patří do stovky nejúspěšnějších současných českých umělců.


Graffiti k nám dorazilo hned po roce 1989, zejména prostřednictvím berlínské scény a stalo se symbolem svobodné západní kultury i generační výpovědí a způsobem, jak se vyrovnat se šedí postkomunistické éry. Tou skutečnou na neudržovaných zdech a fasádách i tou mentální, danou 40 lety života společnosti v totalitě. „Během divokých 90. let se postupně objevovaly první zásadní crew, pilovaly styly a přicházely vlny nových writerů, jejichž věk se stále snižoval,” vysvětluje kurátor zmiňované výstavy ve Ville Pellé Radek Wohlmuth.


Napište váš názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Využíváme Akismet k redukci spamu. Zjistěte více.

Přidat na Seznam.cz
Nahoru