Menu

Co je nového?

Zbohatnout na alkoholu: Jak na to a je to vůbec možné?

Sdílení
Foto: Pexels

V poslední době se hodně hovoří o investicích a o jejich výhodnosti. Existují whisky, jejichž cena za poslední roky raketově vzrostla, ale zároveň existují padělky na webech typu eBay, které laické oko jen stěží rozpozná. Na tomto místě bychom vám ale rádi přiblížili investice z druhé strany, protože není všechno zlato, co se třpytí…


Úplně nejdřív se však podívejme na to, proč se jako investiční komodita nejčastěji označuje whisky. Proč takovou sílu nemají například rumy nebo další destiláty? Důvodem je, že má whisky dlouhou historii a celá její kategorie se postupně vyvíjela. Což u dalších destilátů platí také, ovšem je třeba vzít v potaz i legislativu.

U žádného dalšího destilátu neexistuje tolik produkcí z jedné země, a ještě legislativně ošetřených. Takže pod jasně definovanou legislativou naleznete značný počet palíren z jedné země a dáte tak dohromady spoustu edic například z 90. let.

U rumů a dalších destilátů takto jednoznačnou definici v kombinaci se starým plněním nenajdete.



Palírny whisky navíc už na přelomu tisíciletí přišly na to, že vyrábět limitované edice je pro ně velmi výhodné. Největší boom pak nastal okolo roku 2008. Některé značky vydávají limitované edice v běžných cenových relacích pravidelně, například Jameson ke svatému Patrikovi, u nějž se liší design etikety. Ten, kdo dnes vlastní celou řadu, má skvělou příležitost ji prodat za vyšší než nákupní cenu.

Dobrou investici dnes představují i „obyčejná“ stáčení z doby před čtyřiceti lety. Whisky byly tenkrát trochu jiné, například se lišily proporce sudů, měly větší podíl tónů sherry a podobně.

Třeba taková Laphroaig 10 z té doby se dá dnes dobře zhodnotit. Cena láhve, která tenkrát činila 40 liber, nyní vystoupala na přibližně 1000 liber. To už je slušné.


Jenže…

A tady leží kámen úrazu. Ještě před pár lety bylo možné podobné láhve nakoupit za pár stovek eur a prodat je s velkým zhodnocením. Jenže vintage láhví z 50. a 60. let dnes už k dostání mnoho není a jejich ceny jdou značně nahoru (klidně i 1000% nárůst). Výdělku se tak dočkají pouze ti, kdo je nakoupili před deseti lety a dříve. V současné době už cena těchto whisky strmě stoupat nebude, a rozhodně tedy nemáte šanci se dostat k láhvím za přívětivé ceny a pak je úspěšně zhodnotit.



Jedním z důvodů je skutečnost, že v dnešní době internetu a snadno dostupných informací si i ti, kdo se v oboru investic do whisky nepohybují, umějí vyhledat skutečnou hodnotu daného kousku.

Investiční lahve se tím pádem stávají spíše sběratelskou komoditou; možná je chcete mít ve svém baru, ale nelze očekávat, že je za pár let s pořádným ziskem prodáte.

Situace není jednoduchá ani u nyní vydávaných limitovaných edic od renomovaných palíren. Jelikož je o whisky značný zájem a při spuštění prodeje e-shopům kolabovaly servery, přešly obchody na prodej formou losování (ballot). Zájemci o koupi se mohou registrovat a pak je vylosováno tolik kupců, kolik láhví má prodejce k dispozici. Ostatní mají smůlu.


Jaká je nejlepší? Vše, co jste nevěděli o whisky a báli jste se zeptat


To ovšem není jediné úskalí. Palírny si totiž také začínají uvědomovat svou cenu, takže už prvotní investice může být celkem vysoká. Za každý rok, kdy palírna nechává whisky zrát, si pak nechá pořádně zaplatit. A když jsou ceny vysoké od počátku, nemusí pak už tolik stoupat. Záleží samozřejmě také na prestiži dané palírny, tedy na tom, jaké si vybudovala jméno. I to určuje cenu.


Ovšem před 25 lety bylo možné koupit single malt whisky v obyčejné papírové krabici za několik tisíc korun. Dnes ceny rapidně vystřelily nahoru, a to i na základě celosvětové poptávky po whisky. Palírny mají pečlivě propracovaný cash flow a cask management.

Design lahví se samozřejmě posunul vpřed, whisky seženete v krásné karafě a tubusu či dokonce v dřevěné skříňce. Zvláštní obal však znamená další náklady při výrobě, které se také musí promítnout do ceny. Limitované edice tak dnes palírny vydávají především s vidinou vlastního výdělku, jedná se tedy o kusy od počátku dražší, jejichž cena zůstane i v budoucnu víceméně stabilní.

Skotské whisky proto ustupují trochu do pozadí a zažíváme zvýšenou investiční pozornost vůči japonským whisky. Štěstí měl v tomto směru Sukhinder Singh, majitel The Whisky Exchange. Skoupil totiž whisky ze zaniklé palírny Karuizawa, která vznikla v 50. letech 20. století z bývalého vinařství. Se zánikem palírny se o zbylé láhve začali zajímat sběratelé a investoři, kteří cenu vyšroubovali nesmyslně vysoko – kolem 4000 eur za lahev. Takže opět, kdo tuto láhev nekoupil před lety, dnes už se k ní těžko dostane.


Jak tedy na to?

Jednou z možností, jak získat whisky, která může mít v budoucnu zajímavý investiční potenciál, je koupě privátního sudu. K jednomu takovému – Highland Viking Soul Cask – se společně s dalšími kolegy-sběrateli můžete dostat i vy. Prodej ale probíhá na základě losování, tedy šťastnou náhodou. Za tuto možnost si dnes palírny také nechávají zaplatit. Navíc v době, kdy poptávka převyšuje nabídku a palírny celou svou produkci lehce rozprodají, nemají důvod poskytovat své zásoby jednotlivcům. A rozhodně nehrozí, že by vám sud prodala renomovaná palírna jako Glenlivet nebo Macallan.



Může se ale jednat o novou palírnu (například devátá destilérie na Islay jménem Ardnahoe), která potřebuje navýšit cash flow, a tak prodává některé sudy. V nich ani nemusí být hotová whisky, ale new make.

Kromě sudu (v Ardnahoe stojí 200litrový sud 7000 liber a cena zahrnuje pojištění a uskladnění na 10 let) ale investor běžně platí také za uskladnění a vzorkování, v podstatě pronájem.

Je to tedy celkem značná investice a riskantní krok, který si člověk musí sakra rozmyslet, protože dopředu nevíte, jaká whisky bude, jak palírna bude fungovat, zda si dokáže vybudovat jméno a na trhu se udržet. Jde zkrátka o celkem drahou sázku do loterie.


Jak začít?

Pokud vás nic z toho neodradilo a chcete zkusit do světa investic přece jen proniknout, dovolte nám nabídnout vám pár rad. Především si dobře prostudujte trh. Sledujte jeho vývoj a to, jak si která palírna stojí.

U nově vznikajících palíren si vyhledejte, kdo za nimi stojí a kdo v nich pracuje. Pokud si palírna na výrobu whisky najme uznávaného odborníka, lze očekávat, že se výsledek vyplatí.

Také sledujte, jak a do čeho palírny investují. Mohou si totiž investicemi zlepšovat jméno a stávat se zajímavějšími pro investory. A jakmile je po těchto lahvích poptávka, cena jde nahoru. Také se smiřte se skutečností, že produkce investory sledovaných palíren, jako je Ardbeg nebo Macallan, pro vás nejspíše nebude dostupná, respektive že sama počáteční investice bude tak vysoká, že zhodnocení přijde maximálně v řádech jednotek procent. Nabízí se ale také otázka, kam až palírny mohou s cenami jít a zda nejde jen o nafouknutou bublinu těsně před prasknutím…



V dnešní době je tedy nejlepší doufat ve zhodnocení nových palíren, přestože je velice riskantní do nich investovat. Na druhou stranu, pokud se to povede, může jít o skutečně zajímavou investici.


Jestli se pustíte do aukce, doporučujeme vám dopředu si o lahvi zjistit maximum informací. Není v lidských silách znát každou limitovanou edici a každou whisky, která na světě vznikne. Čím více informací ale najdete, tím lepší představu o skutečné hodnotě dané whisky budete mít. Pak už stačí jen zachovat chladnou hlavu a nepřekročit předem nastavený finanční limit. Nesnažte se získat lahev za každou cenu, pak se může stát, že její hodnotu snadno přestřelíte.


Po ginu agrese, po víně únava. Jak se cítíme a chováme po různých druzích alkoholu?


Když se vám přece jen podaří něco ulovit, nemusíte se bát, že by zakoupená lahev ztratila časem svou cenu. Zřídka prodáte za méně, než jste koupili. Jen zhodnocení nemusí být tak markantní. To byste museli vyloženě špatně nakoupit a whisky přecenit. Tak hodně štěstí!

Napište váš názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Využíváme Akismet k redukci spamu. Zjistěte více.

Přidat na Seznam.cz
Nahoru