Menu

Co je nového?

5 tipů, jak vrátit tělo do kondice a připravit ho na podzim a zimu

Sdílení
Foto: Shutterstock

Léto je tradiční období dovolených, prázdnin a pikniků, lepšího počasí pro aktivní pohyb v přírodě, období čerstvého ovoce a zeleniny, ale také čas hřešení a možného nabírání pracně shozených kil. Když udeří podzim ve znamení propadu teplot, brzkého stmívání, únavy a změn nálad, může být veškerá předchozí snaha zbytečná. Jak s tím bojovat?

reklama

Snídaně jako správný start dne

Základem dne je snídaně. Ta by neměla být těžká, ale zároveň vydatná, aby vám dodala energii. V ranních hodinách se hodí konzumovat ovoce, které má hodně cukrů, protože má pak tělo ještě spoustu času je do večera stihnout zpracovat. Hitem jsou smoothie drinky, co takhle zkusit například smoothie s borůvkami, které jsou výborné na detoxikaci organismu?

Pro přípravu borůvkového smoothie stačí rozmixovat borůvky, špenát, kousek avokáda pro zjemnění a poté přidat chia semínka. Poměr jednotlivých surovin záleží na vašich chuťových preferencích. 

Pokud se ale po ránu s ovocem nespokojíte a potřebujete zkrátka „něco víc“, sáhněte po celozrnném pečivu. Dopřát si jej můžete s čerstvými sýry nebo různými domácími pomazánkami. Jak na ně? Jejich příprava občas bývá delší než ranní rozcvička, takže pokud nejste ranní ptáče, je dobré si je připravit den předem. Stojí to ale za to.

reklama

Borůvkové smoothie je solidní základ dne

Skončete s nočním přejídáním

Na konci dne se ale můžete setkat s velkým problémem, se kterým jistě každý z nás už minimálně jednou bojoval a tím je noční přejídání. Večer je obtížné vzdát se nějakého toho sousta navíc nebo odolat pokušení dát si tabulku čokolády u televize. Svou roli zde hraje to, že většina lidí se teprve večer dokáže posadit v klidu ke stolu a věnovat jídlu náležitý čas.

Pravidelným večerním přejídáním děláme našemu tělu špatně, protože jeho rychlost, co se týká zpracování těchto potravin se zpomaluje.

Přitom pokud budete jíst pravidelně a nebudete žádné jídlo vynechávat, večerní „nájezdy“ na ledničku a zbytečné přejídání už nemusí být vaším problémem. Kromě pravidelného režimu je ale důležitá i správná skladba jídelníčku. Kromě toho, že by ve vašem jídelníčku měly být zastoupeny všechny základní živiny v dostatečném množství.


Noční přejídání

„Zlaté pravidlo, které vždy říkám svým pacientům je – jezte, když máte hlad, ne chuť. Pokud pozdní večeři rozložíte do více menších porcí, obezita se vám vyhne obloukem. Skvělým tipem, jak zahnat chutě je mít vždy po ruce zdravou svačinku – čerstvé ovoce, nápoj z ovocno-zeleninových šťáv,“ říká MUDr. Rodion Schwarz, praktický lékař pro dospělé z Přílepské ordinace.


Nezanevřete na pohyb

Není špatného počasí, ale špatně oblečeného sportovce, říká se. Proto při oblékání vrstvěte, funkční prádlo a sportovní oblečení je dnes lehce finančně dostupné. Vybavte se jím a vydejte se ven. Běh, rychlochůze či jen procházka – vše se počítá.


Co se týče frekvence pohybu, je ideální chodit každý den alespoň 30 minut rychlejší chůzí, nebo jak váš zdravotní stav a kondice dovolí. Pokud jste na tom s kondicí lépe, můžete zařadit cvičení 4–5krát týdně. Z toho by se 3krát mělo jednat o náročnější trénink a zbývající aktivity mohou být pohodovější. Důležité je si nastavit počet a intenzitu tréninků tak, abyste se nepřetížili. Může tak totiž dojít k přetížení svalů nebo případnému natržení. 

Pokud je váš denní program tak vytížený, že už na sport prostě nezbývá čas, pokuste se pohyb propojit s vašimi běžnými činnostmi. Do práce vyrazte na kole, místo výtahu použijte schody, vystupte o zastávku dříve a projděte se. Není na tom nic světoborného, a přesto to pomůže. 

„V první řadě musíme říct, že chůze je přirozená aktivita lidského organismu a má svou jak funkční stránku – pomáhá nám se někam dostat, tak i zdravotní – při chůzi se zlepšuje prokrvení končetin, preventivně působí proti vzniku hemoroidů a křečových žil, pomáhá trávení. Při běžné chůzi také nehrozí zbrklé, nepřirozené pohyby, především rotační, které mohou velice rychle a snadno způsobit zranění. Dovolím si citovat i svou babičku, která ve svých osmdesáti ujde denně okolo deseti kilometrů: V pohybu je život,” cituje MUDr. Rodion Schwarz s tím, že pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu přispívá k lepšímu okysličení krve, to má za následek zlepšení kognitivních funkcí mozku, zvýšení kreativity a pokles depresivních stavů.


S pohybem nepřestávejte ani na podzim

Při pohybu se také stimuluje gastrointestinální trakt, prospívá tedy jak preventivně, tak i léčebně při zácpě. Při pohybu se v kloubní štěrbině zvyšuje výměna vitamínů, minerálů a organických látek, které přispívají k regeneraci kloubního povrchu. Také se říká, že pohybem z kloubů vyháníme usazení. Svým způsobem je to pravda, vezmeme-li v potaz výše uvedené.

reklama

Plní energie? Zařaďte do jídelníčku RAW

S trochou nadsázky by se dalo tvrdit, že raw stravování je tak trochu návrat do pravěku, tedy do doby, než lidé objevili a začali využívat oheň. Zastánci tohoto stylu věří, že strava zpracována při teplotě přesahující 42 °C je „mrtvá“ a zničí se v ní všechny důležité živiny. Jejich jídelníček je tak tvořen především zeleninou, ovocem, ale i ořechy a semínky. Často se tepelné zpracování nahrazuje třeba klíčením, díky kterému lze konzumovat luštěniny a obiloviny v syrovém stavu. 

Co si především lidé vyznávající živou stravu pochvalují, je více energie. Je totiž rozdíl dát si k obědu svíčkovou s pěti, jejíž trávení vás na půlku odpoledne odstaví, nebo zeleninový salát, po kterém se budete cítit dobře, protože vás spíše nabudí, než unaví. Raw strava bývá často nazývána živou stravou, a to také proto, že vás nabije životem. 

„Nejvíce zkušeností s přechodem na raw stravu souvisí s hubnutím, různými detoxikacemi a uzdravováním se. Z vlastní zkušenosti vím, že změna stravování má na lidský organismus opravdu velký vliv, ať už jde o shození přebytečných kil, posílení imunity, uzdravení kožních onemocnění nebo alergií,“ říká Stanislav Petříček, zakladatel bister bistRAWveg.

reklama

Změny dělejte, ale raději pomalu

Zkuste se nejdřív zamyslet nad svým aktuálním režimem a jídelníčkem. Klidně si pár dní nejdřív mapujte, ale nepřikrášlujte je. Nechtějte změnit vše naráz. Na začátku budete určitě hodně natěšení a motivovaní a budete mít pocit, že zvládáte mnohé: běhat, přestat jíst sladké, vynechat večerní mlsání nebo slazení ranní kávy. Zkuste toto raději dělat postupně. Na malé kroky si člověk zvykne snáz a bude tak větší pravděpodobnost, že ve vašem životě zakotví napořád. Tak hodně štěstí!


Napište váš názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Využíváme Akismet k redukci spamu. Zjistěte více.

Přidat na Seznam.cz
Nahoru