Menu

Co je nového?

Bojové vozidlo Marder slaví padesát let provozu

Sdílení
Foto: Wikipedia/Fat yankey, Sonaz

Bojové vozidlo pěchoty Marder slaví kulaté výročí. Před půl stoletím, konkrétně 7. května 1971, totiž německá armáda slavnostně převzala zahajovací dodávku prvních sériově vyráběných obrněnců. Ta se souběžně uskutečnila v sídlech obou původních výrobců transportérů – ve firmách Thyssen-Henschel a Krupp MaK v Kasselu a Kielu. Obě společnosti nyní spadají pod koncern Rheinmetall: Thyssen-Henschel od roku 1999, Krupp MaK od roku 2001.

reklama

V době jejich vzniku bylo hlavním úkolem nově vyvinutých bojových vozidel Marder chránit domácí německé území: spolu s tankem Leopard 1 měl Marder hrát klíčovou roli při mobilních operacích Bundeswehru. Osud však měl pro vozidlo připravené jiné plány.

Během studené války byla role obrněnce Marder omezena na vojenská cvičení západního Německa a jeho partnerů z NATO, kde měly účastnické země jasně prokázat, že jsou připravené a schopné obrany. V průběhu této doby tank Leopard 1 již dávno zmizel z inventáře Bundeswehru.

To samé platí i o dalších platformách uplynulé éry. Mezi ně například patří obrněné průzkumné vozidlo Luchs, stíhací bombardér F-104 Starfighter či vrtulníky BO 105 a Bell UH-1D.

reklama

Marder

Na druhou stranu platforma Marder prokázala svoji životaschopnost a užitečnost, zejména během nejrůznějších zahraničních misí, včetně těch do Kosova a Afghánistánu. V rámci využití silami rychlé reakce se zapojila do bojů v okolí Kundúzu a Mazáre Šeríf. Marder dodnes slouží německé armádě, avšak Německo není jeho jediným uživatelem. Vozidla jsou nasazená také v armádách Indonésie, Čile a Jordánska.


V průběhu času se Rheinmetallu podařilo nashromáždit obrovské množství odborných znalostí a detailních zkušeností, které s provozem obrněnce Marder úzce souvisí. I proto společnost získala pověření od Bundeswehru provést širokou paletu úprav zaměřených na zvýšení bojového výkonu a prodloužení životnosti části flotily vozidel Marder provozovaných právě německou armádou. Jednalo se například o instalaci klimatizace v bojovém prostoru; nové kamerové vybavení pro řidiče, střelce a velitele; integraci víceúčelových nízkohmotnostních protitankových řízených střel MELLS; a montáž nového hnacího ústrojí. Díky úpravám s cílem prodloužit životnost vozidel, které momentálně stále probíhají, je vysoce pravděpodobné, že Marder zůstane v provozu až do konce tohoto desetiletí. 

I přesto, že německá mechanizovaná pěchota aktuálně prochází velkými změnami, neboť 18. března 2021 náčelník štábu německé armády potvrdil bitevní způsobilost tzv. „System Panzergrenadier“, vozidlo Marder, které prošlo bojovým nasazením a je považováno příslušníky Bundeswehru za mimořádně spolehlivé, ještě nějakou dobou zůstane důležitou součástí jeho vybavení.

System Panzergrenadier se v zásadě skládá z vylepšené verze bojového vozidla pěchoty Puma, které v rámci společného podniku PSM GmbH připravují Rheinmetall a Krauss-Maffei Wegmann, a systému Future Soldier – Expanded System. Future Soldier je nejmodernější systém na podporu víceúrovňových bojových operací, který kdy Rheinmetall vyvinul. Jeho úkolem je zvýšit palebnou sílu a bojovou účinnost sil rychlé reakce NATO, které v roce 2023 Německo povede. Nasazením systému Panzergrenadier bude formace poprvé vybavena digitalizovanou vozidlovou platformou – vozidlem Puma IFV modernizovaným na status VJTF – a navíc systémem vojáka s digitální radiovou technologií.

reklama

Marder1A3

Úzké propojení senzorů a efektorů vojáků se senzory a efektory bojového vozidla pěchoty minimalizuje dobu mezi detekcí cíle a jeho zasažením. Sloučení jednotlivých schopností do jednoho celistvého systému umožňuje efektivní taktickou součinnost mezi vojáky a jejich bojovým vozidlem pěchoty, což následně zvyšuje bojovou efektivitu mechanizovaných pěších formací.


Napište váš názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Využíváme Akismet k redukci spamu. Zjistěte více.

Přidat na Seznam.cz
Nahoru