Menu

Co je nového?

Slavia versus Festka Scalatore: 120 let cyklistické evoluce

Sdílení
Foto: Škoda Auto

Dělí je 120 let a přesto se loni potkali na slavné Tour de France. Podívejte se, jak se za více než století změnila jízdní kola.

reklama

Vladimír Vidim, vášnivý cyklista z Prahy postavil věrnou repliku kola Slavia českých konstruktérů Laurina a Klementa, kteří v roce 1895 položili základy současné automobilky Škoda. Vedle bicyklu Slavia stojí Festka Scalatore – nejnovější model od pražských výrobců silničních kol pro ty nejnáročnější cyklisty. Loni se tato dvě kola potkala na startu L’Ètape du Tour – vložené etapy Tour de France otevřené pro veřejnost. Jak velký je rozdíl v jízdě na autentickém bicyklu z konce 19. století a nejnovějším hi-tech kole?


První pohled

Obě kola byla postavena pro rychlou jízdu. Přesto jejich vznik dělí přes sto let a je to znát. Slavia je krásný kousek, který vypadá, jako kdyby právě vyjel z muzea, ale přesto září novotou. Na první pohled zaujme černý rám, na dnešní dobu nezvyklá geometrie, ještě podivnější sedlovka a stylové bílé pláště. Festka svým vzhledem dává najevo ambice být vpředu hned na první šlápnutí.

reklama

Rám

Rám definuje jízdní vlastnosti a přenos výkonu jezdce. Slavia je vyrobená z ocelových trubek, které jsou těžké, ale relativně pružné. Vlastnosti použitého materiálu ve spojení se starými komponenty kolo předurčují ke slabšímu výkonu. Oproti tomu ultralehké a super pevné karbonové trubky dělají z Festky Scalatore (Vrchaře) formuli na dvou kolech. Extrémně tuhý a lehký rám je navržený tak, aby pohlcoval vibrace a váží pouhých 700 gramů.


Sedlovka

Slavia má kus železné trubky s profilem obráceného písmena L, u Festky zase použili karbon. Princip je ale v obou případech překvapivě podobný. Ve způsobu uchycení sedla se toho zase tolik nezměnilo.


Řídítka

Na Festce jsou karbonová, super lehká řídítka o hmotnosti 180 g, která pohlcují vibrace a svým tvarem umožňují různé úchopy vhodné pro jízdu po rovině, z kopce nebo do kopce. Slavia má řídítka vážící jako zábradlí, která umožňují pouze jeden strnulý úchop za držadla pod rámem, jenž jezdce velmi brzy vyčerpá.

reklama

Kolo bylo původně doopravdy určeno pro jízdu na dráze na velodromu, což vysvětluje absenci brzdy.

Dřevěná držadla (gripy) jsou elegantní, ale jasanové dřevo vytváří puchýře, jako když na zahradě pracujete celý den s motykou.


Pedály

Slavia má platformy na klasické boty, kdežto Festka je vybavená nášlapnými pedály pevně spojenými s cyklistickou tretrou, které zvyšují komfort jízdy a účinnost šlapání.


Řetěz

Festka má extrémně tenký, tuhý a lehký řetěz, což je přesně to, co Slavia nemá…


Geometrie

Slavia má vysoký rám se středem šlapání vysoko nad zemí, což zvyšuje i její těžiště. Jakmile nasednete, zjistíte, že kolo se příjemně řídí, ale posed není zrovna komfortní. Geometrie Festky odpovídá současným trendům běžným u kol, od nichž vyžadujete vysoký výkon.

reklama

Převody a brzdy

Slavia má jeden převod, který byl zvolen jako kompromis, aby se s kolem dalo jezdit po rovině i do kopce. Jde o stálý převod, který vyžaduje, abyste pořád šlapali.

Kolu zcela chybí klasické brzdy, takže rychlost musíte regulovat tlakem do pedálů a driftováním. Kvůli tomu bude s kolem vyčerpávající nejen jízda do kopce, ale i ve sjezdech.

Festka má 22 rychlostí daných použitím pastorku s 11 kolečky a dvěma převodníky. Přehazovačka a přesmykač jsou vyrobeny z karbonu, všechny kovové části jsou z titanu.

reklama

Kliky

Klasická ocel na kole Slavia vs. karbonové kliky použité v sadě Campagnolo Super Record. Komponentům z konce 19. století se nedá upřít jedna důležitá vlastnost – byly stavěné tak, aby vydržely sto let.


Náboje

Zajímavým prvkem původních nábojů kola Slavia je tzv. maznice, kterou se ke středu protlačila vazelína, aniž by se musely rozebírat kónusy. Tělo nábojů Campagnolo u Festky je vyrobené z karbonu, uvnitř jsou pak keramická ložiska.


Kola

Zájmem konstruktérů je vyrábět kola co možná nejlehčí a nejtužší. Vyšší tuhosti se dříve dosahovalo použitím většího počtu drátů, ovšem za cenu zvýšení hmotnosti. Karbonové dráty jsou ultralehké i při velkém průměru, který jim propůjčuje dokonalou tuhost. U Festky jich k dosažení ideálních vlastností stačí výrazně méně než má stará Slavia.


Pláště

Slavia má kola obutá do elegantních bílých plášťů, které působí, jako kdyby přijely z filmu Velký Gatsby. Vzhledem ke své šířce ale určitě nebudou nejrychlejší. Úzké galusky použité na Festce se dají hustit až na 15 atmosfér, takže dobře odvalují a jízda je na nich i bezpečnější.


Zadní uchycení kola

Slavia má zadní kolo uchycené šrouby, takže v případě defektu se výměna duše neobejde bez použití správného klíče. Festka má rychloupínací mechanismus a výměna kola je tak otázkou okamžiku.


Představec

Zatímco komfortní posed a řízení se dá na Festce zařídit volbou řídítek různé šířky a představce správné délky, Slavia má řídítka daná a představec nemá vůbec, takže jezdec se musí přizpůsobit kolu.


Nemáte rádi helmu na kolo? Tuhle bude chtít nosit každý!


Napište váš názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Využíváme Akismet k redukci spamu. Zjistěte více.

Přidat na Seznam.cz
Nahoru