Menu

Co je nového?

Když chybí… Vitamín C

Sdílení
Text: Ifa, Foto: Pixabay, Depositphotos

Ano, opravdu. I ten všeobecně známý a často zmiňovaný vitamín C nám může chybět. Vlastně se dá téměř s jistotou říct, že nám chybí. Všeobecný klam, že jíme dostatečné množství ovoce a zeleniny obsahující céčko, nás totiž zmátl natolik, že už ani nepřemýšlíme, kolik tohoto životadárného vitamínu denně zkonzumujeme. A vězte, je to jen zlomek toho, co by naše stresem, alergií, vyčerpáním, a možná také nikotinem, zmučené tělo k regeneraci potřebovalo.


Že jen strašíme a přeháníme? Ho ho, opak je pravdou! Tak tedy nejprve trochu nudné osvěty. Vitamín C neboli kyselina askorbová, je obsažen v ovoci a zelenině, ale také v umělé formě pod názvem E 300 v nejrůznějších potravinách.


Můžete se teď hned schválně kouknout na etiketu jogurtu nebo nanuku. Je rozpustný ve vodě a jeho doporučená denní dávka je 60 – 75 mg na den, v současné době některé zdroje doporučují až 250 mg denně.

K čemu ho vlastně my nedokonalí lidé potřebujeme? Stručně řečeno: skoro ke všemu. Snižuje množství „zlého“ cholesterolu v krvi, zřejmě chrání i před některými typy rakoviny. Zvyšuje obranyschopnost organismu a zlepšuje vstřebávání železa.

Díky tomuto zázračnému vitamínu máme pružnější cévy a je tedy prevencí mrtvice a infarktu. Děti ho potřebují k vývoji kostí a zubů. Podílí se i na syntéze kolagenu, laicky lze tedy říct, že chrání chrupavky před opotřebením. Pokud se tedy ládujete přípravky na bolavá a vrzající kolena, přidejte céčko, teprve potom docílíte zlepšení! Tento super vitamín ovlivňuje i stavbu červených a bílých krvinek.



No, je to toho hodně a mohli bychom pokračovat dál a dál. Snad i tento malý výčet zázračných schopností vás všechny dostatečně přesvědčil, že bez céčka prostě nikdo nepřežije.


Když chybí… Vitamín A



A nyní se konečně dostáváme k nejdůležitější informaci, a to sice, kde vlastně vitamín C najdeme a v jakém množství. Už jistě tušíte, že dát si jeden pomeranč denně asi stačit nebude.

Nejvíc vitamínu C obsahuje černý rybíz – 200 mg na 100 g váhy, v těsném závěsu je zelená paprika, růžičková kapusta a brokolice – 120 mg na 100 g a následují jahody, grapefruity, kiwi a pomeranče – kolem 50 mg.

Zlatý střed pomyslné céčkové hitparády obsazuje rajče, brambor, meruňka, banán, zelí, papája, mrkev, ředkvička. Překvapivé je, že třeba tolik oblíbené hroznové víno a jablka mají jen kolem 4 mg a okurka 2 mg. Vida, a hned je pryč klamný pocit, že céčka máte dost, protože jste si ke svačině dali jablko a k večeři okurkový salát!


K obsahu vitamínu v potravinách je potřebné upozornit, že až 60% se ho zničí varem. Přednost bychom tedy měli dávat syrovému ovoci a zelenině.

Možná jsme vás vyplašili až příliš a přemýšlíte o koupi nějakého umělého vitamínu. Nejrůznějších druhů je na našem trhu víc než dost. Zde je na místě velké varování. Při předávkování hrozí bolesti žaludku, migréna, nevolnost a hlavně vznik ledvinových kamenů. Mega bolestivá ledvinová kolika vám za to jistě nestojí!


Když chybí… Vitamín D



Teď mě ještě napadlo upozornit na interakce C s jinými živinami nebo léky. Účinnost vitamínu C výrazně snižuje hormonální antikoncepce, barbituráty a tetracyklinová antibiotika. Naopak zvyšovat vstřebávání může céčko u železa, jak již bylo řečeno a také u luteinu, který se užívá kvůli ochraně zraku.

Co ještě sdělit závěrem, než poběžíte do nejbližší prodejny se zeleninou na velký nákup? Snad jen upozornění, že vitamín C by mě být konzumován v několika denních dávkách, tedy kontinuálně po celý den. Není to nic složitého. Prostě ke každému dennímu jídlu si dejte ovoce a zeleninu! Zapíjet to můžete šípkovým čajem, šípek totiž také patří ke 200 mg šampionům.

Zřejmě mi C také hodně chybí, protože jsem zapomněla zmínit hodně důležitou věc. Nejvíc céčka se ztratí vařením, to už víte. Ale i sušením ztrácíme až 50%, což ví málokdo. O trochu šetrnější je vaření v páře a nejšetrnější je mražení. A to už je asi opravdu vše.


Napište váš názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Využíváme Akismet k redukci spamu. Zjistěte více.

Přidat na Seznam.cz
Nahoru